Hans Webbink (van MSC hoofdsponsor Antaris Shipyard ) en de zakenpartners Jan Koopmans (één van de oprichters van Maril Boats) en Hans Huisinga hebben het initiatief genomen om Aquatic Industries op te richten. Aquatic Industries bundelt de krachten van de bekendste en grootste Nederlandse sloepenmerken Antaris, Maril en Makma.

“Deze samenwerking biedt ons als Antaris de mogelijkheid de positie als leverancier van een hoogwaardig Nederlands product t.o.v. van buitenlandse import verder te verstevigen.” volgens Hans Webbink, directeur Antaris. Jan Koopmans en Hans Huisinga: “ Wij willen met onze investeringsmaatschappij Mareé Invest duurzaam investeren in de watersport. Voor ons is deze stap een logische vervolgstap op de bestaande samenwerking van Maril en Makma. Samen met Antaris hebben we een groep van sterke Nederlandse merken, waarmee uitstekende synergie-, en kostenvoordelen te behalen zijn in de nabije toekomst.

Antaris, Maril en Makma behouden hun eigen identiteit maar zullen profiteren van de schaalgrootte die nu ontstaat. De groep zal investeren in verdere kwaliteitsverbetering en productontwikkeling. De nieuwe productielocatie van Maril in Koudum en het verkoop- en productiecentrum van Antaris in Woudsend in het hart van Friesland bieden daartoe alle
mogelijkheden.

Voor de klant betekent dit een aantrekkelijk assortiment van in Nederland geproduceerde boten en professionele productontwikkeling, die garant staat voor een continue innovatie. De schaalvoordelen zullen voor de klant ook waarneembaar zijn op het gebied van after sales en nieuwe serviceproducten: een professionele service organisatie waarop de watersportliefhebber het hele jaar kan terugvallen.

De groep verwacht met de bundeling van de krachten aan de toenemende vraag vanuit het buitenland beter te kunnen voldoen. De goede reputatie van de in Nederland gebouwde boten gekoppeld aan de uitstraling van marktleiders als Antaris, Maril en Makma is een uitstekend platform om ook internationaal een stevige positie op te bouwen. De succesvolle introductie van Antaris in de U.K., o.a. Boat of the Year finalist in 2008, en de stijgende verkopen van Maril in Duitsland, Italië en Scandinavië geven aan dat men in het buitenland ook in toenemende mate gecharmeerd is van schepen van Hollandse makelij.

“Voor de werknemers van Antaris en Maril zal de samenwerking geen directe gevolgen hebben. Hoewel efficiency- en kwaliteitsverbetering hoofddoelstellingen zijn om Nederlandse topkwaliteit betaalbaar te houden en reorganisaties deel uit zullen maken van deze samenwerking, zal het effect op het personeelsbestand gecompenseerd worden door de verwachte groei” concludeert Hans Webbink ten slotte.