Afgelopen dinsdag heeft de voltallige technische en organisatorische commissie deelgenomen aan de workshop ASM, het Athletic Skills Model. In aanwezigheid van Eduard Annen (Sterk Meppel) en Willem Kruidhof (Prima Life fysiotherapie) werden de trainers en leiders de fijne kneepjes van het ASM bijgebracht.

Het ASM is een praktisch en wetenschappelijk onderbouwd talentontwikkelingsmodel voor de topsport, de breedtesport en ongeorganiseerde sport, het bewegingsonderwijs, de gezondheidszorg en de sector kunst en cultuur. De optimale ontwikkeling vindt plaats als alle partijen vanuit eenzelfde, gefundeerde visie (samen)werken, met de beweger centraal. Deze nieuwe manier van denken over bewegen is de basis van kwalitatieve beweegprogramma’s met de materialen en de omgeving die daarbij optimaal bij aansluiten.

Het MSC-programma is afgeleid van het Athletic Skills Model  dat al door een aantal topamateurclubs wordt gebruikt. Marco de Grip, hoofd opleidingen bij MSC, is blij dat hij dit programma binnen de jeugdafdeling kan opzetten. Volgens hem is het ook een must om nu anders over bewegen na te denken. „De huidige jeugd en ook de volwassenen zijn aanzienlijk minder fit en minder motorisch vaardig dan voorheen. Zij missen het plezier in bewegen. Het ASM geeft een andere betekenis aan beweegarmoede: we bewegen niet alleen te weinig, maar vaak ook te eenzijdig.”

Techniek

Het MSC-programma biedt jongens en meisjes dus de kans om zich op jonge leeftijd als voetballer spectaculair te verbeteren. Dat gebeurt door te werken aan een optimale balbeheersing en door de basistechnieken onder de knie te krijgen. „Basistechniek is het kunnen uitvoeren van alle technische handelingen met de bal. Als je je tegenstander de baas wilt zijn, moet je eerst de baas zijn over de bal. Daarom gaan we bij MSC vanaf de jongste leeftijdscategorieën in vier blokken van tien oefenvormen heel intensief met MSC Vaardigheden trainen op de individuele techniek van een speler. In de J013 kan iedere speler dan de technische vaardigheden aan de voetbalhandelingen koppelen die dan weer nodig zijn om de spelprincipes onder de knie te krijgen. Techniek die uiteindelijk functioneel toegepast kan worden in de wedstrijd”, zo legt De Grip uit.