De actie komt tot stand in een samenwerking tussen de C1000 Kees Elzinga, uitgeverij Retrospect, Boom regionale uitgevers en uiteraard de drie Meppeler voetbalcubs. Vanaf woensdag kunnen alle voetballende leden van MSC, Alcides en FC Meppel als plaatje gespaard worden bij C1000 Kees Elzinga. Van jong tot oud, alle voetballende leden van MSC, Alcides en FC Meppel verdwijnen als plaatjes in de bekende zakjes en komen er gehusseld weer uit. ‘Lokaal is het kernwoord. Dat geeft meer betrokkenheid bij je eigen marktgebied.
Meppel is met drie behoorlijke voetbalclubs rijkelijk bedeeld en er is animo genoeg’, aldus Kees Elzinga. ‘Iedereen zijn of haar eigen voetbalplaatje, elders is het een groot succes.’ In Meppel neemt de spanning met name bij de jeugdvoetballers langzaam maar zeker toe. Woensdagmiddag 12 oktober om 15.00 uur zijn de verenigingen met jeugdspelers aanwezig plus bestuursleden om het eerste exemplaar in ontvangst te nemen. Vanaf de maandag daarop kunnen de plaatjes gespaard worden; wie boodschappen doet en bovendien actie-artikelen koopt, kan extra zakjes verdienen. Iedere vereniging krijgt een eigen boek, zodat er drie boeken komen waarin de plaatjes geplakt moeten worden. Net als met de landelijke plaatjes van C1000 stars of football, wil iedereen het boek vol sparen. Daarvoor komen speciale ruilbeurzen. Kees Elzinga weet heel goed dat er een commercieel verhaal aan vast zit. ‘Je wilt toch meer mensen deze kant op krijgen.’ Sport zit ook wel een beetje in de filosofie van de C1000. Vorig jaar werd het medesponsor van het Boom Running Team en dit jaar hoofdsponsor van de C1000 Kees Elzinga Reest halve marathon, Kees Elzinga zelf is ook actief als hardloper. Alcides, FC Meppel en MSC hebben alle drie de ruimte gekregen in hun boek om het te vullen met een stukje historie en voor sponsors. De enthousiaste Kees Elzinga verwacht veel van de actie. De kans dat de uitgang van de zaak in het winkelcentrum gevuld wordt door jongelui, op zoek naar voetbalplaatjes, is zeer groot.